Чи маємо ми право віднести до податкового кредиту суму ПДВ за товарами, придбаними для проведення рекламних заходів, та чи потрібно в такому випадку нараховувати податкові зобов’язання у разі їх безоплатного розповсюдження?
Які витрати на придбання товарів рекламного призначення, які розповсюджуються між покупцями, відображаються у податковому обліку та чи відносяться вони до складу витрат підприємства, а також чи виникає у нас дохід при безоплатному їх розповсюдженню?
Чи існують заборони та обмеження стосовно проведення рекламної акції по врахуванню витрат у податку на прибуток?
Відповідно до пункту 198.3. статті 198 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ): податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Враховуючи вищевикладене, до складу податкового кредиту звітного періоду включаються всі нараховані (сплачені) платником суми ПДВ при придбанні товарів/послуг за умови своєчасної реєстрації постачальниками податкових накладних в ЄРПН.
Господарською діяльністю згідно з п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 ПКУ є діяльність особи, пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу. Таким чином, якщо вартість товарів/послуг, придбаних для проведення рекламних заходів, включається до вартості товарів/послуг, які використовуються в операціях, пов’язаних з отриманням доходів, то вважається, що такі товари/послуги придбаваються для використання в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку.
Якщо вартість товарів/послуг, придбаних для проведення рекламних заходів (у т.ч. для створення та безоплатного розповсюдження товарів/послуг рекламного призначення), включається до вартості товарів/послуг, які використовуються в операціях, пов’язаних з отриманням доходів, то вважається, що такі товари/послуги придбаваються для використання в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку.
Одночасно повідомляємо, що підпунктом г) пунктом 198.5 статті 198 ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Відповідно до пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 розділу ІІІ ,,Податок на прибуток підприємств” ПКУ в редакції з 01.01.2015 року об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.
Згідно з пп. 14.1.13 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу безоплатно надані товари – товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 03.07.1996 року № 270/96-ВР ,,Про рекламу” реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. Заходи рекламного характеру – заходи з розповсюдження реклами, які передбачають безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, та/або їх обмін споживачам однієї кількості чи одного виду товарів, що рекламуються, на інший.
Норми розділу III Податкового кодексу не передбачають обмежень на рекламні витрати.
Визнання витрат у бухгалтерському обліку здійснюється відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 ,,Витрати”, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від від 31 грудня 1999 року № 318 (із змінами та доповненнями, далі - П(С)БО 16).
Згідно з п. 5 П(С)БО 16, витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.
Відображення витрат на проведення рекламних заходів можливе лише за наявності відповідних первинних документів, оформлених відповідно до вимог статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996- ХІV ,,Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (із змінами та доповненнями) та нормативних документів, зокрема, Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88.
Підприємство, яке розробляє схему заходів щодо організації рекламної компанії, повинно оформити:
1) наказ керівника про проведення рекламних заходів. У наказі слід зазначити дату, місце та мету їх проведення, терміни і коло осіб, відповідальних за організацію та виконання підготовчих робіт, а також необхідно обов’язково вказати, що такий захід провадиться виключно з рекламною метою. Якщо під час рекламних заходів планується безкоштовна передача товарів, то в наказі зазначається кількість кожного найменування товару та інша інформація, яка б також свідчила про рекламний характер діяльності;
2) план підготовки до проведення рекламних заходів. Цей документ є вагомим доказом рекламних, передпродажних заходів. У документі наводять календарний план заходів із зазначенням термінів та відповідальних осіб;
3) кошторис витрат на проведення рекламних заходів. У документі вказується номенклатура та кількість зразків товарів, рекламних матеріалів й інших ТМЦ, які передбачено передавати під час проведення заходів;
4) накладні на відпуск ТМЦ зі складу. При проведенні безкоштовної передачі товарів та розповсюдженні рекламних матеріалів особа, відповідальна за їх передачу, одержує відповідні матеріальні цінності на складі підприємства під звіт. Відпуск матеріальних цінностей зі складу оформлюється видатковою накладною;
5) звіт про проведення рекламних заходів. По завершенні рекламних заходів відповідальні особи складають звіт про фактичні витрати на їх проведення та надають їх на затвердження керівнику.
При безоплатній роздачі матеріальних цінностей відбувається зменшення активів підприємства, що спричиняє зменшення власного капіталу, який, згідно з п. 6 П(С)БО 16, є критерієм визнання витрат.
Витрати на рекламу згідно з п. 19 П(С)БО 16 включаються до складу витрат на збут і відображаються на рахунку 93. Тому витрати понесені підприємством на рекламну продукцію на підставі первинних документів, отриманих від виготівника, можна віднести на витрати поточного періоду.
Вартість товарів, призначених для роздачі в рекламних цілях, окремо не визначається, оскільки безоплатна роздача товарів не є самостійною акцією, а складовою частиною інших рекламних заходів. Вартість таких товарів включається до кошторису витрат на проведення рекламних заходів.
Отже, якщо витрати можна визнати витратами на збут як витрати на рекламу та якщо витрати належним чином документально підтверджені, то підприємство вартість рекламної продукції відображає в бухгалтерському та податковому обліку. Оскільки формування доходів при визначенні фінансового результату до оподаткування за звітний податковий період починаючи з 1 січня 2015 року здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, то при безоплатному розповсюдженні продукції і товарів в рекламних цілях доходи у підприємства не виникають.