В Головному управлінні ДПС у Львівській області відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Податок на нерухоме майно».
На запитання платників податків, зокрема, за що, скільки і хто платитиме за майнові податки, які є пільги щодо сплати майнових податків, як дізнатися про нарахований податок та перевірити нарахування та інші, відповідали фахівці управління оподаткування фізичних осіб.
Який порядок сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачується за попередній базовий період, тобто в 2026 році – за майно, яке перебувало у власності в 2025 році і раніше.
Розкажіть, які є ставки податку на нерухоме майно?
Розмір податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, залежить від розміру мінімальної заробітної плати станом на 1 січня 2026 року, за який проводиться нарахування, та ставок, що приймають ОМС (не перевищує 1,5 відс. розміру мінімальної заробітної плати станом на 2026 р.).
Для прикладу: ставка податку по м. Львову становить 1 відс. від розміру мінімальної заробітної плати встановленої станом на 1 січня 2025 року (8000,00 гривень). Таким чином, податок становить 80,00 грн. за кожен надлишковий кв.м.
Які площі об’єктів не підлягають оподаткуванню на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
Платниками є власники: квартир площею понад 60 кв.м,
житлових будинків – понад 120 кв.м.,
різних типів нерухомості (квартир та житлових будинків – понад 180 кв.м.).
Квартири, площа яких перевищує 300 кв. м, та будинки, площею понад 500 кв.м., оподатковуються додатково фіксованою ставкою 25 000 гривень.
Хто з фізичних осіб звільнений від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
Звільнені від оподаткування:
- громадяни, які проживають на територіях, де тривають воєнні дії;
- житло розташоване на тимчасово окупованій території;
- непридатне для проживання внаслідок війни;
- багатодітні сім'ї (де виховується 5 дітей і більше до 18 років);
- учасники бойових дій з російською федерацією;
- житлова нерухомість, право власності на яке набуто членом сім`ї спадкоємцем загиблого захисника України.
Що стосується пенсіонерів, то їхня нерухомість підлягає оподаткуванню. Вік власника житла не скасовує його обов'язку сплачувати податок за надлишкову житлову площу.
Скільки податку сплачено за 9 місяців 2026 в порівнянні з 2025 роком?
Надходження за 9 місяців 2026 року становлять 499,8 млн. гривень, що на 61,2 млн. грн більше, ніж за аналогічний період 2025 року. Приріст надходжень становить 113,9 відсотків.
Що саме вплинуло на зростання сум нарахувань?
На зростання суми нарахувань вплинуло збільшення кількості об`єктів, які оподатковані в цьому році внаслідок співпраці з органами місцевого самоврядування та оновлення бази оподаткування. По значній кількості об'єктів, які не були оподатковані в попередні роки проведено нарахування за останні три роки.
Скільки всього сформовано ППР у 2026 році?
У 2026 році сформовано 430,7 тис. ППР, що на 10,8 тис. ППР більше, порівняно з аналогічним періодом минулого року. Податок повинні сплатити приблизно 273,6 тис. фізичних осіб, яким нараховано понад 810,9 млн. гривень.
Як дізнатись про нарахування та сплатити податок за нерухомість?
ГУ ДПС у Львівській області рекомендує громадянам користуватися Електронним кабінетом платника податків (https://cabinet.tax.gov.ua ) для контролю фінансових зобов’язань.
Щоб перейти в Електронний кабінет платника податків, де відображаються суми податкових нарахувань за об’єкти, які є у Вашій власності, необхідно у пошуковому браузері набрати «Електронний кабінет платника податків» авторизувавшись за допомогою електронного ключа. Електронний ключ можна згенерувати у застосунках «Приват24», «monobank» тощо, а також Ви можете звернутись в органи ДПС, або активувати «Дія.Підпис» у застосунку «ДІЯ».
У сервісі доступна детальна інформація про нараховані суми податку, можливий податковий борг та пеню у разі порушення строків сплати. Також користувач може переглянути податкові повідомлення-рішення (далі - ППР) розділі «ППР», завантажити їх або перевірити правильність розрахунків. Такий підхід дозволяє власникам нерухомості самостійно контролювати свої податкові зобов’язання без відвідування податкових органів.
Щоб не чекати податкових повідомлень-рішень у паперовому вигляді, є можливість отримати їх в електронному вигляді, при цьому слід подати ,,Заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет”.
Порядок подання Заяви:
· увійти до приватної частини електронного кабінету платника податків (посилання https://cabinet.tax.gov.ua ) за допомогою кваліфікованого електронного підпису;
· у меню «Налаштування» обрати вкладку «Бажання листування з КО»;
· натиснути «Бажаю отримувати документи» та вказати електронну пошту, на яку бажаєте отримувати інформацію про документи, що надійшли в Електронний кабінет;
· підписати КЕП та надіслати.
Одночасно на електронну пошту платника надійде сповіщення про надсилання листа до Електронного кабінету платника податків.
Також Ви можете скористатись мобільном застосунком «Моя податкова», або звернутися у відділення «Укрпошти» із ідентифікаційним номером (РНОКПП).
Які штрафні санкції передбачено за невчасно сплачений податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
У разі несвоєчасної сплати передбачено штраф у розмірі від 5 відсотків (при простроченні до 30 днів) до 10 відсотків (при простроченні більше 30 днів) від суми боргу.