Законом України від 30.11.2021 № 1914 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» внесено зміни в частині оподаткування акцизного податку, зокрема передбачено:
- перенесення з 1 січня 2022 року на виробників та імпортерів тютюнових виробів сплати 5 % акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, який на сьогодні сплачується ритейлом, що зменшить витрати ритейлу на складання та подання звітності, а також унеможливить втрати бюджету від недонадходжень акцизного податку та ПДВ внаслідок використання скруток та продажу тютюнових виробів за готівкові кошти без використання реєстраторів розрахункових операцій;
- впровадження з 1 січня 2022 року оподаткування 5 % роздрібним акцизним податком обсягів підакцизних товарів, наявність чи місцезнаходження яких не підтверджено у місці торгівлі (спрямоване на дотримання касової дисципліни та припинення необлікованого обігу підакцизних товарів), такі підакцизні товари вважаються проданими безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання;
- відновлення штрафу за порушення платником податків строку сплати до бюджету акцизного податку (протягом п'ятнадцяти робочих днів після отримання марок акцизного податку на тютюнові вироби);
- удосконалення, починаючи з 2022 року, механізму припинення накопичення залишків тютюнових виробів за зниженими ставками шляхом впровадження оподаткування із застосуванням коефіцієнта 1,5 обсягів реалізації тютюнових виробів, які перевищують середньомісячні обсяги перед підвищенням ставки податку (діючий сьогодні недосконалий механізм передбачає обмеження лише продажу акцизних марок напередодні підвищення ставок, що не є об’єктом оподаткування);
- тимчасово у 2022 році запровадження касового методу визначення податкових зобов’язань для виробників електричної енергії, на яких покладені спеціальні обов'язки для забезпечення загальносуспільних інтересів відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії»;
- запровадження порядку пломбування місць можливого доступу до спирту на території виробників та підприємств, які є виробниками продукції з його використанням;
- подання звітності щодо виробництва та обігу тютюнової сировини тютюно-ферментаційними заводами;
- припинення використання одночасно приміщень та обладнання для промислового виробництва тютюнових виробів декількома суб'єктами господарювання;
- конкретизовано, що максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються виробниками або імпортерами для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, шляхом декларування таких цін, у порядку встановленому Податковим кодексом України;
- встановлено, що звільнення від оподаткування операцій ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами надається за умови подальшого виготовлення з такої сировини ферментованої (переробленої) тютюнової сировини та її реалізації;
- розширено перелік підакцизних товарів, які не маркуються марками акцизного податку:
тестові зразки алкогольних напоїв, які не призначені для роздрібного продажу і ввозяться на митну територію України суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право оптової торгівлі відповідною продукцією, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну), але не більше 3 літрів кожного виробу;
звичайні (неігристі) вина та заброджені напої, фактична міцність яких вища за
1,2 відсотка об’ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об’ємних одиниць етилового спирт, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.
Щодо ліцензування підакцизних товарів та відповідальності у цій сфері, то передбачено внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
- впровадження Е-ліцензування (подання документів на отримання ліцензії в електронному вигляді) (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам);
- безстрокова дія ліцензій на виробництво;
- виключення процедури призупинення дії ліцензії:
для ліцензій на виробництво шляхом заміни на повідомлення про:
необхідність внесення чергового платежу за ліцензію за 90, 75, 60, 45, 30 та 15 днів до настання терміну сплати за відповідну ліцензію;
дату, з якої анулюється ліцензія у разі невнесення чергового платежу за ліцензію за 9 днів до настання терміну сплати за відповідну ліцензію;
для ліцензій на оптову, роздрібну торгівлю та зберігання шляхом заміни на повідомлення про необхідність внесення чергового платежу за ліцензію за 30, за 20, за 10 та за 5 днів до настання терміну сплати за відповідну ліцензію;
- доповнення підстав для анулювання ліцензії:
для ліцензій на виробництво:
відсутність чергового платежу за ліцензію (попередньо постійне інформування);
відключення, припинення функціонування або невстановлення на усіх етапах виробництва та відпуску цілодобових систем відеоспостереження;
відсутність за місцем знаходження/провадження діяльності з відеофіксацією;
відмова від доступу до проведення перевірки з відеофіксацією;
порушення термінів звернення щодо зміни відомостей, зазначених у ліцензії;
передача приміщень (обладнання) з технологічного циклу виробництва тютюнових виробів;
виробництво, зберігання, транспортування і торгівля фальсифікованою або необлікованою продукцією, обіг якої регулюється Законом № 48;
рішення РНБОУ про застосування санкції (ст. 4 Закону України «Про санкції»), регламентація прийняття розпорядження про анулювання ліцензії;
для ліцензій на оптову, роздрібну торгівлю та зберігання:
відсутність чергового платежу за ліцензію (попередньо постійне інформування);
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через РРО (книги обліку розрахункових операцій) не зазначені в ліцензії;
відсутність за місцем знаходження/провадження діяльності;
порушення термінів звернення щодо зміни відомостей, зазначених у ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, у доступі представника контролюючого органу до проведення перевірки.