Головне управління ДПС у Львівській області інформує.
Порядок інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені (далі – Порядок) затверджено наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60 із змінами і доповненнями (далі – Наказ № 60).
Помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі – Кодекс), крім випадків наявності у такого платника податку податкового боргу.
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Відповідно до вимог Порядку підрозділи територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу за місцезнаходженням суб’єкта господарювання, визначають правомірність повернення сум грошових коштів, заявлених платником.
У разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені Порядком, підрозділ територіального органу ДПС, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови (п. 5 розділу III Порядку).
Контролюючий орган встановлює правомірність повернення коштів в рамках перевірки, в тому числі щодо сум помилково та/або надміру сплачених, що виникли за рахунок показників поданої звітності на зменшення податкового зобов’язання.
При цьому в рамках камеральної перевірки, проведення якої регламентовано ст. 75, 76 Кодексу, підтвердити факт правомірності повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань з податку на прибуток неможливо, для цього необхідним є проведення документальної планової або позапланової перевірки. Такі перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених Кодексом.
Відповідно до п. 78.2 ст. 78 Кодексу обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення платника податків.
Звертаємо увагу, що надміру сплачені суми грошових зобов’язань – це суми коштів, надмірність надходжень яких до бюджету не лише декларується платником податків, а й підтверджується контролюючим органом в межах його функціональних повноважень у зв’язку із здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Отже, переплата, яка виникла в результаті зменшення податкового зобов’язання в уточнюючих розрахунках, потребує підтвердження визначення «надміру сплачені грошові зобов’язання» (з урахуванням норм п.п. 14.1.115 п. 14.1 статті 14 Кодексу), що можливо здійснити під час проведення контрольно-перевірочних заходів.
Враховуючи викладене, та з урахуванням положень Наказу № 60 та ст. 43 Кодексу повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань за напрямом перерахування коштів, які виникли внаслідок самостійного уточнення показників у бік зменшення суми грошових зобов’язань, що були раніше задекларовані та сплачені, можливе після здійснення контрольно-перевірочних заходів.