Що варто знати про акцизний податок? Хто його сплачує? Як отримати ліцензію? На ці та інші запитання в інтерв`ю для ІА ЛЕОПОЛІС відповідає начальник управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Львівській області АНДРІЙ МЛАДШEВ.
Почнімо нашу розмову з того, скільки у Львівській області налічується платників акцизного податку та який їхній внесок до бюджетів усіх рівнів?
Станом на 01 липня 2025 року на обліку у Головному управлінні Львівської області перебуває 6404 платників акцизного податку. Левова частка з них, а саме 5 785, – здійснює діяльність з роздрібного продажу алкогольних напоїв. 110 платників займаються виробництвом підакцизних товарів (спирт, біоетанол, тютюн, лікеро-горілчані вироби, пиво, вино, електрична енергія), 364 – реалізацією пального та один – імпортом алкоголю.
Упродовж першого півріччя 2025 року суб’єкти господарювання перерахували до загального фонду державного бюджету 32,7 млн грн акцизного податку, що складає +17,7 % (4,9 млн грн) до плану надходжень за цей період.
До місцевих скарбниць від платників акцизного податку Львівщини надійшло понад 230 млн грн. Це +5,5 %, або 12 млн грн до плану надходжень за січень – червень 2025 року. Зростання надходжень до відповідного періоду минулого року відбулося більше ніж на 45 мільйонів грн.
Такі показники – це результат спільної роботи з платниками податків. Дякуємо бізнесу, що в нелегких умовах воєнного стану, попри всі виклики, демонструє колосальну стійкість, надалі здійснює свою діяльність та сплачує податки, зокрема, акциз.
Чи зростає кількість платників акцизного податку у таких складних умовах? Скільки нових ліцензій було видано у першому півріччі цього року на тютюн, алкогольні напої та нафтопродукти. Скільки було анульовано та з яких причин найчастіше?
Так, кількість платників зростає. Зокрема, у першому півріччі цього року податковою Львівщини видано 8 275 ліцензій на право оптової/ роздрібної торгівлі підакцизними товарами та зберігання пального. Найбільша кількість – 4450 ліцензій – на право торгівлі алкоголем, з яких 17 – на право оптової торгівлі та 4433 – на право роздрібної торгівлі.
На право роздрібної торгівлі тютюном та рідинам, що використовуються в електронних сигаретах, видано 2988 ліцензій.
Ще 835 ліцензій видано на пальне, з яких 30 – на право оптової торгівлі, 17 – на право роздрібної торгівлі, 788 – на право зберігання пального.
Водночас від початку цього року припинено дію 2 011 ліцензій. У 686 випадках це відбувалося за заявою ліцензіата про припинення дії ліцензії, а у 1029 випадках – за несплату чергового платежу за ліцензію.
Окрім того, підставою для припинення дії ліцензії, серед іншого є факт відсутності ліцензіата за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, що зазначені в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального та/або Єдиному реєстрі ліцензіатів. З такої підстави у першому півріччі 2025 року припинено дію 27 ліцензій.
Скільки коштують такі ліцензії, які треба документи та куди слід подати, щоб їх отримати?
Плата за ліцензії залежить від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж, та виду господарської діяльності на який видається ліцензія – чи то виробництво, вирощування тютюну, ферментація тютюнової сировини, чи оптова або роздрібна торгівля підакцизними товарами, чи зберігання пального.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, щороку, до 1 січня звітного року, розміщує на своєму офіційному веб-сайті інформацію про вартість ліцензій на право провадження відповідних видів господарської діяльності на звітний рік/квартал, розраховану з урахуванням мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
Вартість та строк дії ліцензій визначені статтями 50-53 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
На кожний вид господарської діяльності надається окрема ліцензія, крім випадків, передбачених цим Законом.
ДПС України надає та припиняє дію ліцензій:
· на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини.
Головні управління за місцезнаходженням платника податків надають та припиняють дію ліцензій :
· на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним.
Головні управління за місцем роздрібної торгівлі та за місцем зберігання пального надають та припиняють дію ліцензій :
на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального.
Надання ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, в автоматичному режимі здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а дія таких ліцензій припиняється ДПС України.
Надання ліцензій на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки в автоматичному режимі здійснюється ДПС України, а дія таких ліцензій припиняється Головними управліннями.
Порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності (перелік документів та вимоги) визначено статтею 43, порядок надання ліцензій на право провадження відповідного виду господарської діяльності в автоматичному режимі – статтею 47 Закону № 3817 від 18 червня 2024 року.
Громадян цікавить, які найчастіше застосовуються штрафи за порушення законодавства?
За порушення вимог Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», суб’єкти господарювання притягаються до відповідальності згідно із частиною 2 статті 73 вказаного Закону.
Для обрахунку штрафних санкцій, передбачених цією статтею, використовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому виявлено порушення. У 2025 році це 8 тис. грн.
Найчастіше за результатами фактичних перевірок до суб’єктів господарювання застосовуються штрафні санкції за роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності відповідної ліцензії (крім випадків, передбачених цим Законом). Відповідальність за вказане порушення – 200 відсотків вартості реалізованих товарів (продукції), але не менше 3 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року. У 2025 році ця сума складає 24 тисячі грн.
На другому місці – зберігання, транспортування, реалізація алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без паперових марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку. Відповідальність за вказане порушення – 200 відсотків вартості таких товарів, але не менше 3 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року. У 2025 році ця сума складає 24 тисячі грн.
Як податківці борються з продавцями необлікованої горілки, тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах?
Постійно проводимо роботу з органами місцевого самоврядування, міськими, селищними та сільськими радами щодо виявлення суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами без наявності відповідних ліцензій та без марок акцизного податку.
Також, зокрема, і за допомогою засобів масової інформації, прагнемо формувати загальну культуру населення щодо обов’язкової наявності касового чека при купівлі підакцизних товарів та застосування РРО (ПРРО), адже фіскалізація підакцизної групи товарів – це запорука їхньої якості та повноти сплати податків.
3 метою детінізації підприємницької діяльності, зокрема, на ринку алкоголю, тютюну, за перше півріччя цього року проведено 285 фактичних перевірок платників, які здійснюють таку діяльність у Львівської області. За результатами цих перевірок застосовано 25,7 млн грн штрафних санкцій. Проведеними перевірками встановлено:
– 119 фактів реалізації підакцизних товарів без наявності прихідних документів, загальна сума штрафу – 1,9 млн грн;
– 77 фактів реалізації підакцизної продукції без наявних марок акцизного податку встановленого зразка, загальна сума штрафу – 21,6 млн грн;
– 28 фактів реалізації алкогольних напоїв/тютюнових виробів без наявної діючої ліцензії, сума штрафних санкцій – 1,1 млн грн;
– 29 фактів порушення правил торгівлі мінімальних/максимальних роздрібних цін на реалізацію алкогольних напоїв/тютюнових виробів, сума штрафних санкцій – 0,5 млн грн;
– 10 фактів подання звітів щодо торгівлі та виробництва алкогольних напоїв/тютюнових виробів з недостовірними відомостями, сума штрафних санкцій – 0,5 млн грн.
Окрім того, з початку року проведено 74 фактичні перевірки магазинів роздрібної торгівлі вейпами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах. У результаті застосовано штрафних санкцій на 1,9 млн грн. За цими фактами повідомлено правоохоронні органи та вилучено 16,3 тис. одиниць продукції на пів мільйона грн.
Далі буде. Продовження розмови -про зміни у податковому законодавстві.