Досягнення вагомих успіхів у наповненні державної скарбниці безпосередньо залежить від обізнаності платників податків у сфері податкового законодавства. Особливу увагу Державна податкова служба України приділяє заходам з детінізації ринку праці та боротьбі з виплатою заробітної плати «в конвертах».
Так, днями в Дрогобицькому управлінні проведено сеанс телефонного зв’язку „гаряча лінія” із заступником начальника відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Орестом Бокачем. Кожному додзвонювачу було надано повну та вичерпну відповідь по заданій темі заходу, а саме щодо питань легалізації трудових відносин.
Пропонуємо відповіді на деякі із запитань, які надійшли від платників податків під час сеансу телефонного зв’язку "гаряча лінія":
1. Які дії необхідно здійснити підприємцю під час оформлення нового працівника на роботу?
Під час оформлення нового працівника на роботу, підприємцю необхідно:
-укласти в письмовій формі трудовий договір;
-оформити наказ про прийняття на роботу;
-повідомити органи державної податкової служби про прийняття працівника на роботу. Повідомлення про прийняття на роботу подається до початку роботи працівника (згідно встановленої форми).
2. Як можна подати повідомлення про прийняття працівника на роботу?
Повідомлення подається до контролюючого органу особисто платником або уповноваженою ним особою, або надається засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
3. До кого необхідно звертатися у разі порушення моїх трудових прав та не виплати мені заробітної плати?
Працівники, які працюють без укладання трудового договору, мають право звернутись до суду. Необхідно зазначити, що роботодавцям заборонено допускати працівника до роботи без укладення трудового договору та повідомлення про це органів державної податкової служби. Варто зауважити, що за таке порушення законодавства про працю, крім адміністративної та кримінальної відповідальності роботодавця, передбачено також фінансову відповідальність.
4. Як впливає зарплата в «конверті» на розмір пенсії?
У разі, коли працівник отримує зарплату в „конверті” і роботодавець не сплачує за такого працівника податки до бюджету та страхові внески до Пенсійного фонду, цей період не буде врахований до страхового стажу найманого працівника та, відповідно, не зарахується при визначенні розміру пенсії, через що вона буде меншою, ніж повинна бути.
Сьогодні існує багато випадків, коли працівники отримують офіційну зарплату на рівні або меншу за мінімальну, а решту зарплати – у „конверті”. Це явна ознака прихованої зайнятості, коли людей оформлюють на роботу погодинно, проставляють у табелі робочого часу 2 або 4 години, тоді як вони працюють по 8 годин на день. З великою кількістю працівників роботодавці взагалі не укладають трудові відносини з метою мінімізації витрат та отримання максимального прибутку. Від несплати податків і внесків з тіньових доходів країна втрачає мільярди гривень доходів до бюджету, Пенсійного та інших страхових фондів, а працівники залишаються без відповідного соціального захисту та належного в майбутньому пенсійного забезпечення.
Наймані працівники мають усвідомлювати вимоги чинного законодавства та дбати про своє майбутнє. Необхідно вже зараз відстоювати свої конституційні права – вимагати від роботодавців офіційного оформлення трудових відносин та сплати податків до бюджету і внесків до Пенсійного фонду України з усієї суми отриманого заробітку.
5. З якими ризиками стикаються працівники, які погоджуються на отримання зарплати в «конвертах»?
Оформлення трудових відносин у законодавчо встановленому порядку, офіційне отримання заробітної плати – це державний захист від незаконного звільнення, безпечні умови праці, гарантоване право на відпочинок, своєчасно виплачена легальна заробітна плата, страховий стаж та можливість при досягненні пенсійного віку мати гідне пенсійне забезпечення.